humanmed - humanistyczne oblicze medycyny.
Kłopoty komunikacyjne są jedną z głównych przyczyn niestosowania się pacjentów do zaleceń lekarza i postrzegania go jako niekompetentnego. Właściwe komunikowanie się z chorym znacząco poprawia skuteczność terapii, szczególnie w chorobach przewlekłych Badania mówią, że pozwy dotyczące błędów w sztuce lekarskiej są wnoszone głownie przez pacjentów niezadowolonych ze sposobu rozmowy z lekarzem.
Właściwa komunikacja z pacjentem ma także walor ekonomiczny. Pacjenci z niższym poziomem lęku związanym z chorobą ufający swoim wspierającym lekarzom generują niższe koszty terapii (rzadsze wizyty u lekarza, krótszy pobyt w szpitalu, mniejsze zapotrzebowanie na leki).
Chcąc wesprzeć lekarzy w doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych pomocnych w ich codziennej pracy z pacjentem przygotowaliśmy szkolenie:
Zdrowie w słowie. Repetytorium umiejętności komunikacyjnych dla lekarzy.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
- Zwiększenie autorytetu lekarza w oczach pacjentów;
- Zwiększenie skuteczności terapii;
- Wzrost lojalności pacjenta względem lekarza i placówki;
- Polecanie usług świadczonych przez placówkę innym pacjentom;
- Mniej trudnych sytuacji w kontakcie z pacjentem;
- Większy komfort pracy lekarza.
Ramowy program szkolenia:
- Korzyści wynikające z podniesienia jakości porozumiewania się z pacjentem;
- Problemy pacjentów czyli co choroba zmienia w człowieku?
- Przyczyny niezadowolenia pacjentów - wnioski z badań;
- Czym różni się komunikacja z pacjentem od komunikacji z klientem, współpracownikiem, członkiem rodziny?
- Dysproporcja władzy w relacji lekarz - pacjent i jej konsekwencje dla procesu leczenia;
- Sposoby komunikacji lekarz - pacjent;
- Przeszkody w komunikacji z pacjentem i ich wpływ na tworzenie i przebieg trudnych sytuacji;
- Komunikacja z pacjentem w relacji opartej na współpracy;
- „Złoty standard komunikacji" - nauka podstawowych narzędzi usprawniających porozumiewanie się;
- Poziomy komunikacji z pacjentem: poznawczy, emocjonalny, behawioralny;
- Wyrażanie empatii i komunikacja wspierająca;
- Komunikacja niewerbalna - odczytywanie emocji i nastawienia pacjenta na podstawie sygnałów niewerbalnych;
- Postępowanie w trudnej sytuacji w kontakcie z pacjentem:
- Kwadrat von Thuna - Model Pełnej Ekspresji;
- Konfrontacyjny komunikat JA;
- Kiedy musisz odmówić pacjentowi;
- Metoda 6 kroków Gordona.